QR-koder

QR-koder: Tusen och en användningsområden från förskolan upp till gymnasiet

Vad är en Qr-kod?

sylviasvenungssonsblogg

Så här ser de ut, QR-koderna, och du har säkert sett dem i samband med t ex annonser i tidningar som fungerar som länkar vidare till olika webbsidor.  QR-koden innehåller alltså en webbadress och när man skannar av koden med en mobiltelefon eller surfplatta öppnas sidan i dess webbläsare. QR-koderna är oftast länkar till en webbsida, ett textmeddelande eller ett digitalt visitkort.

QR-koden ovan är en länk till min blogg.

Hur kommer jag igång?

1. Ladda ned appen QRReader (gratis och bra att börja med) eller Qrafter Pro (22 kr med några fler möjligheter från iTunes) till din mobil eller surfplatta via iTunes. Den är gratis. Nu kan du börja scanna av koder som du själv

QRReader (gratis)                 qrreaderapp

Qrafter Pro (22 kr)              qrafterpro

2. Om du själv vill skapa en egen QR-kod kan du göra dettill exempel på följande webbsida gratis: www.skapaqr.se eller scanna av koden nedan som tar dig dit:

skapaqrpunktse

Exempel på hur du kan använda dig av QR-koder i undervisningen:

1. Låt barnen berätta om t ex sin teckning i en app som du spelar in och länkar till med en QR-kod. Det som krävs är att ljudfilen har en webbadress (URL-adress) som du t ex kan generera med iPhone-appen Croak.it (går att använda även i iPaden). OBS! Det är lättare än du tror! När du sedan har skapat QR-koden kan du skriva ut den och spara den tillsammans med barnens teckning för att dela den med andra barn och föräldrarna. Ett roligt sätt att låta barnen dokumentera på! Kul för föräldrarna när de är på besök att få höra sitt barn berätta om teckningen via QR-koden!

2. ”Projekt rymden”. Här kan man använda QR-koden i samband med den skapande delen av projektet, och för att dokumentera med barnens egna röster: På samma sätt som ovan kan barnen använda QR-koden för att spela in en ljudfil om en fantasiplanet som de har skapat med ”paper maché”. Klistra på QR-koderna på planeterna och låt andra barn och föräldrar lyssna på vad barnen berättar om sina planeter!

3. Barnens portfoliopärm kan göras både ”analog och digital” om man har med QR-koder som komplement till teckningar m.m. Barnen kan lyssna och titta på teckningar tillsammans med pedagoger och föräldrar.

4. ”Bokväskan”. Barnen får ta med sig ”bokväskan” hem och välja ut en bok hemifrån som sedan läses/berättas för de andra barnen. Barnet berättar om boken, t ex var boken kommer ifrån och varför barnet valt just den boken osv. som spelas in och länkas till en QR-kod. Sedan kan man ha en ”bokutställning” för både föräldrar och andra barn på skolan/förskolan då man kan se bildkollage uppsatta på barnen tillsammans med sin bok och en QR-kod. att läsa av.

5. ”QR-promenad” med siffror (träna både siffror och få en specifik uppgift vid varje siffra). QR-koden kan innehålla en text med instruktioner, eller en röstinspelning med ljud om barnen är för små föra att läsa. Använd fantasin och hitta på roliga uppgifter till barnen. Det kan vara fysiska aktiviteter som t ex hoppa på ett ben tio gånger, eller en fråga om en bokstav eller något djur….

6. Sätt upp A4-papper med barnens namn intill på väggen i samband med morsdag/farsdag och låt barnen spela in en hälsning till sina föräldrar!

7. QR-julkalendern

7. Tips från Skolappar

En del av den här inspiration har jag fått från Eva-Marie Kallin, Björksnäs förskolor i Nacka, samt Elisabet Wahlström, förskolechef i Nacka, som var några av föreläsarna under konferensen Digitala pedagogiska verktyg i förskolan, i Göteborg den 20 sept 2013

Annonser

3 reaktioner till “QR-koder”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s