Hur landar man efter BETT 2014?

Planet landade i London onsdagen den 22 januari, och efter fyra intensiva dagar klev jag åter av i Stockholm. Jag har personligen inte landat än, och bagaget är överfyllt av intryck och möten med människor. Nu ska jag på något sätt försöka sammanfatta mina tankar för er som är nyfikna på vad jag fått med mig från BETT 2014. Kanske är du en BETT:are själv? Kommentera och diskutera gärna med mig! Och även om du inte själv hade förmånen att åka med den här gången blir jag glad om du delar med dig av dina reflektioner eller frågor kring det du läser.

Det som gav mest av allt under hela BETT-tillställningen var att möta människor. Att nätverka. Utbyta tankar och funderingar med andra från hemkommunen Huddinge, men även andra kommuner, så som Sollentuna och Sigtuna, för att nämna några. Föreläsningarna gav också mycket, på olika sätt. De som fanns på min agenda var Gus Schmedlen, Tim Ryland, James Nottingham, Daniel Barker, Martin Ekholm, Cathy Cavanaugh, Gunilla Möller och Sollentuna kommun.

Först ut: Gus Schmedlen, Worldwide Vice President for Education, HP

gus

Den första föreläsaren som jag lyssnade på hette Gus Schmedlen, Worldwide Vice President for Education på HP. Gus menar att med den nya teknologin behöver vi fundera över nya strategier för undervisningen och följande frågor:

  • Hur ser framtiden ut?
  • Vilka förmågor kommer vi att behöva?
  • Hur sker inlärning hos våra elever?

Som många andra föreläsare på årets BETT, poängterade Schmedlen vikten av ”collaboration and communication”, något som det talas mycket om även i Sverige. Våra lärmiljöer och arbetssätt i skolan förändras i takt med att nya digitala verktyg kommer in. Det blir, eller kan bli, en mer flexibel, öppen, interaktiv, kommunakativ och individanpassad lärmiljö. Hur utgången blir, eller ”the outcome” som Schmedlen pratade mycket om, beror på ett antal framgångsfaktorer i samband med en-till-en-satsningar som skolor/skolledare bör tänka på:

  • Bygg engagemang och entusiasm
  • Uppmärksamma och lyft pedagoger som gör ett gott jobb med IT i sina klassrum
  • Sätt upp målsättningar – Vad vill vi uppnå? Vilka resultat vill vi se? Viktigt att varje skola har en egen vision och målsättning med IT-satsningen!
  • Skolledaren har en otroligt viktigt roll och måste vara medveten om hur man leder en digital skola
  • Transparens i undervisningen med digitala verktyg
  • Skolan måste vara förberedd på den förändring som sker i samband med en-till-en-införande, som Gus kallar för ”Culture readiness”

Ovanstående är egentligen inga nyheter för den som har följt det som skrivs i olika medier om en-till-en-satsningar och vilka faktorer som påverkar, men jag tänker att ju mer man diskuterar och sprider detta, desto mer självklart blir det…förhoppningsvis. Frågorna som han tog upp i början på föreläsningen kan ingen svara på, vi kan bara gissa:

  • Hur ser framtiden ut?
  • Vilka förmågor kommer vi att behöva?
  • Hur sker inlärning hos våra elever?

Det vi däremot både kan och bör göra är att faktsikt göra det vi kan med de förutsättningar och möjligheter som vi har i skolorna här och nu. Jag vill nog inte landa efter BETT-mässan utan snarare lyfta, lyfta tillsammans och göra något bra av alla intryck. Och med det sagt kommer jag att tänka på vad James Nottingham sa: It’s about making our children take off and fly!

Jag återkommer med fler reflektioner!

Annonser

Taggat:,

One thought on “Hur landar man efter BETT 2014?

  1. itpedagogernahuddingekommun 30 januari, 2014 kl. 08:38 Reply

    Reblogga detta på Digitalt lärande .

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

IT-magister

Mina tankar om digital skolutveckling

Vurderingspraksis

Vurdering for læring i praksis

Cecilia Jalkebo

PedagogCecilia

Kommentarer till Digitalt Lärande

Sylvia Svenungsson - IKT-pedagog - En blogg om hur IKT öppnar nya vägar för lärande

Sfipaddan

Digitala arbetssätt med iPads på SFI

Oskar Rundgren Träningsblogg

Ord och bilder från skog och asfalt

Mellangårdens Fritids -Mörtviksskolan

En skolblogg från moobis.se

Johan Kants blogg

En blogg som nästa bara tar upp det som inte fungerar i skolan, eller det som jag är kritisk till. Sällan eller aldrig tar jag upp alla fantastiska lärare och underbara elever. OBS: Detta är en blogg, alltså en digitaliserad dagbok - INGEN VETENSKAPLIG AVHANDLING!

Mitt Flippade Klassrum

"Education is not a preparation for life - education is life itself"

Peter Hjelm

Utvecklingsledare på Kompetenscentrum för flerspråkighet, Umeå kommun

I'm All For It!

Marie Linder om pedagogik, IT, skola och utbildning

JL Skolutveckling (test)

En skola för den digitala generationen!

Skolutveckling i Huddinge

Sylvia Svenungsson - IKT-pedagog - En blogg om hur IKT öppnar nya vägar för lärande

Digitalt lärande

i Huddinge kommun

Erica Lövgren

Om undervisning och utbildning

Uggleblogg

Sylvia Svenungsson - IKT-pedagog - En blogg om hur IKT öppnar nya vägar för lärande

Sandra Wissting

Sylvia Svenungsson - IKT-pedagog - En blogg om hur IKT öppnar nya vägar för lärande

Hannes IKT-verkstad

Sylvia Svenungsson - IKT-pedagog - En blogg om hur IKT öppnar nya vägar för lärande

%d bloggare gillar detta: