Digitala Skollyftet

Digitala Skollyftet har nu kört igång, och här kommer första uppgiften, en kort presentation om vem jag är och var jag finns. Jag vill passa på att bjuda in andra IT-pedagoger eller dig med liknande uppgifter att nätverka över landets gränser! Alla andra är såklart också välkomna 🙂 !

Första uppgiften:

Vem är jag och var finns jag?

Sylvia Svenungsson

sylvia Kort fakta om mig:

  • Alias ”Fröken IT”, @Froken_IT
  • IT-pedagog i Huddinge kommun sedan augusti i år (2013)
  • Tre-barns-mor, löpfantast, mycket musikintresserad, både av att lyssna och skapa musik
  • Bor i Skogås, Huddinge kommun
  • Uppvuxen i Rannebergen, Göteborg, talar finska med mina barn (rötter både iTornedalen och Uleåborg i Finland

Varför IT-pedagog och Digitala Skollyftet…?

För att göra en lång historia kort: Under mina år på Pedagogen i Göteborg då jag läste till grundskollärare för år 4 – 9 i svenska och engelska, förvånades jag över avsaknaden av IT. Därför fortsatte jag med studierna efter min grundskollärarexamen 1999, och reste till Kansas City, MO, USA,  där jag stannade i tre år för att ta ännu en examen: Bacherlor of Science i Computer Information Systems. För mig var det en rejäl utmaning och jag var mycket stolt efter att ha ”graduated with an honors” därför att mina IT-kunskaper var mycket begränsade innan utbildningen; jag hade ”knappt” använt Word.

Sedan jag reste hem 2002 har jag arbetat som gymnasielärare, grundskollärare och IT-utbildare, och nu äntligen, får jag göra det jag verkligen brinner för: Att få göra mina avtryck inom skolutveckling för att förhoppningsvis göra skolan till en bättre plats för våra barn och ungdomar. Inte bara det, utan inspirera, stötta, och motivera arbetet för pedagoger och skolledare: De viktigaste yrkesgrupperna vi har!

Behöver jag säga att jag tror att IT banar väg för ett helt nytt pedagogiskt tänk, det pratas pedagogik mer än någonsin. Tack IT för att du låter oss närma oss varandra och sudda ut gränser och öppna upp för en dialog i många olika rum i cyberspace…

Att få vara med om den här resan som IT-pedagog har aldrig varit mer inspirerande än idag (och enklare!!!) tack vare alla fantastiska människor som man kan nätverka med! RIKTIGT roligt att få vara med och vara med om Digitala Skollyftet!

Tack för ordet!

Taggat:, ,

Kommentera

IT-magister

Mina tankar om digital skolutveckling

Vurderingspraksis

Vurdering for læring i praksis

Cecilia Jalkebo

PedagogCecilia

Kommentarer till Digitalt Lärande

Sylvia Svenungsson - IKT-pedagog - En blogg om hur IKT öppnar nya vägar för lärande

Sfipaddan

Digitala arbetssätt med iPads på SFI

Oskar Rundgren Träningsblogg

Ord och bilder från skog och asfalt

Mellangårdens Fritids -Mörtviksskolan

En skolblogg från moobis.se

Johan Kants blogg

En blogg som nästa bara tar upp det som inte fungerar i skolan, eller det som jag är kritisk till. Sällan eller aldrig tar jag upp alla fantastiska lärare och underbara elever. OBS: Detta är en blogg, alltså en digitaliserad dagbok - INGEN VETENSKAPLIG AVHANDLING!

Mitt Flippade Klassrum

"Education is not a preparation for life - education is life itself"

Peter Hjelm

Utvecklingsledare på Kompetenscentrum för flerspråkighet, Umeå kommun

I'm All For It!

Marie Linder om pedagogik, IT, skola och utbildning

JL Skolutveckling (test)

En skola för den digitala generationen!

Skolutveckling i Huddinge

Sylvia Svenungsson - IKT-pedagog - En blogg om hur IKT öppnar nya vägar för lärande

Digitalt lärande

i Huddinge kommun

Erica Lövgren

Om undervisning och utbildning

Uggleblogg

Sylvia Svenungsson - IKT-pedagog - En blogg om hur IKT öppnar nya vägar för lärande

Sandra Wissting

Sylvia Svenungsson - IKT-pedagog - En blogg om hur IKT öppnar nya vägar för lärande

Hannes IKT-verkstad

Sylvia Svenungsson - IKT-pedagog - En blogg om hur IKT öppnar nya vägar för lärande

