Filmen: Ett kraftfullt pedagogiskt verktyg

Workshopen på Östra grundskolan idag, som hölls av en inspirerande och engagerad Malin Broberg, tog mig tillbaks några år i tiden, till Albäcksskolan i Hultsfred, där jag under en period arbetade med film i undervisningen. Filmreel

Jag minns hur stolta och engagerade eleverna var när de fick visa upp sina slutproduktioner: sina filmer. De fick det där speciella ”ögonglittret” som man önskar att de skulle ha fått lite oftare, och som fick mig som pedagog att fundera över vilka faktorer det var som gjorde att de fick det där glittret… Var det för att de fick arbeta självständigt? För att de fick använda sig av digitala verktyg? För att de fick utgå från sig själva och berätta just ”sin berättelse”? För att de såg ”äkta engagemang” från mig som pedagog, för just det här med film var ju något som jag själv också brann lite extra för…

I know only one thing for certain about the technologies that await us in the future: we will find ways to tell stories with them.

Ovanstående citat kommer från Jason Ohler, författare till boken Digital Storytelling in the Classroom, en av böckerna som inspirerade och gav mig många nya infallsvinklar till vad digitalt berättande och lärande innebär, när jag läste en kurs på Blekinge Tekniska Högskola 2009. Sedan dess har den tekniska utvecklingen fullkomligt exploderat, och utbudet av digitala verktyg för att få utlopp för kreativitet är enormt. Det är lätt att drunkna i appträsket, var det någon som sa, och jag instämmer: Ta dig upp till ytan igen, ta några djupa, friska andetag och välj ut några riktigt ”bra” verktyg att utgå ifrån: Upptäck hur filmen kan användas i pedagogiken i alla ämnen med hjälp av t ex iMovie.

Det är inte bara eleverna som kan skapa, utan du som pedagog kan skapa roliga, fantastiska, lustfyllda, motiverande, spännande och engagerande introduktioner inför arbetsområden/teman/projekt för dina elever. Detta fick jag också glädjen att ta del av under föreläsningen då pedagogerna på Östra grundskolan fick i uppgift att skapa ”Trailers” med iMovie för iPaden. Tack Malin Broberg för inspirationen och Peter Bragner, rektor på Östra grundskolan, för att jag fick möjligheten att delta!

Här kan du läsa mer om praktiska tips om hur du kan arbeta med film i undervisningen!

Om du vill läsa mer om innehållet och Malins föreläsning som pedagogerna på Östra grundskolan fick ta del av kan du läsa om det här: Fortbildning och inspiration.

One thought on “Filmen: Ett kraftfullt pedagogiskt verktyg

  1. […] är just nu.  Med ”enklare” tänker jag på tekniktillgänglighet och hur enkelt det är att spela in både filmer och podcasts med t ex en iPad. Det är lika enkelt att koppla upp sig via Skype och öppna dörrarna ut mot världen. Och eftersom […]

Kommentera

IT-magister

Mina tankar om digital skolutveckling

Vurderingspraksis

Vurdering for læring i praksis

Kommentarer till Digitalt Lärande

Sylvia Svenungsson - IKT-pedagog - En blogg om hur IKT öppnar nya vägar för lärande

Sfipaddan

Digitala arbetssätt med iPads på SFI

Oskar Rundgren Träningsblogg

Ord och bilder från skog och asfalt

Mellangårdens Fritids -Mörtviksskolan

En skolblogg från moobis.se

Johan Kants blogg

En blogg som nästa bara tar upp det som inte fungerar i skolan, eller det som jag är kritisk till. Sällan eller aldrig tar jag upp alla fantastiska lärare och underbara elever. OBS: Detta är en blogg, alltså en digitaliserad dagbok - INGEN VETENSKAPLIG AVHANDLING!

Mitt Flippade Klassrum

"Education is not a preparation for life - education is life itself"

Peter Hjelm

Utvecklingsledare på Kompetenscentrum för flerspråkighet, Umeå kommun

I'm All For It!

Marie Linder om pedagogik, IT, skola och utbildning

JL Skolutveckling (test)

En skola för den digitala generationen!

Skolutveckling i Huddinge

Sylvia Svenungsson - IKT-pedagog - En blogg om hur IKT öppnar nya vägar för lärande

Digitalt lärande

i Huddinge kommun

Erica Lövgren

Om undervisning och utbildning

Uggleblogg

Sylvia Svenungsson - IKT-pedagog - En blogg om hur IKT öppnar nya vägar för lärande

Sandra Wissting

Sylvia Svenungsson - IKT-pedagog - En blogg om hur IKT öppnar nya vägar för lärande

Hannes IKT-verkstad

Sylvia Svenungsson - IKT-pedagog - En blogg om hur IKT öppnar nya vägar för lärande

