Grunderna som är avgörande: Att lära sig läsa och skriva

Verklighet och fakta. Jag är mamma till två pojkar som går i förskoleklass respektive årskurs ett, och en ”nyinskolad” ettåring som påbörjat resan i skolans värld. Jag är också IT-pedagog: Med ena benet i verklighetens sörja och andra i en stor mängd information som måste sorteras i huvudet för att försöka få fram det viktiga, det som jag känner att jag måste bygga vidare på, sprida information om och förmedla.

Av alla mina viktiga, roliga och spännande uppgifter och områden att bevaka finns det något som känns som det fundamentala, det allt arbete någonstans bottnar i och som ger mitt arbete värde och motivation: Att göra skolan till en mer rättvis och likvärdig plats. För alla barn i skolan IDAG. För de som en dag är framtidens skara av vuxna och som en gång ska ta över och leda detta land och klot, bygga vidare på den grund som de får av oss idag. Barnen och ungdomarna idag. Jag skriver ibland att det är framtidens skola jag är bygger, men det är DAGENS SKOLA VI MÅSTE FÖRÄNDRA NU!

Det som jag vill poängtera med detta inlägg är vad många föräldrar och pedagoger OCH inte minst barnen själva upplever varje dag: De alltför stora barngrupperna. Pedagogerna som kämpar för att få tiden att räcka till, barnen som väntar på sin tur för att få hjälp med sina bokstäver. Just idag vill jag rikta all uppmärksamhet på det faktum att det är just i dessa stora barngrupper som den oerhört viktiga, -och för många avgörande, grunden sätts för våra barn. ”Elever som inte knäcker läskoden på ett tidigt stadium måste omedelbart få extra och specialiserad hjälp, då bristande läsfärdighet och skrivförmåga drabbar prestationerna i alla ämnen.

Mina pojkar går i just dessa stora grupper, med 29 resp 30 elever i klasserna. Hur går det för de som behöver extra hjälp och stöd i dessa klasser, eller tvärtom, som behöver stimulans på en högra nivå?

”Under 20 års tid utbildades inga speciallärare vid de svenska högskolorna. Regeringens beslut att återinföra speciallärarutbildningen var därför mycket klokt. Däremot räcker inte ens den senast föreslagna utökningen av platser för att ta igen 20 års försummelser.”

Ovanstående citat kommer från den underökning som Lärarnas Riksförbund gjordt om förutsättningar för läs- och skrivinlärning på lågstadiet då 800 pedagoger deltog. Läs artikeln i sin helhet här där du också hittar en länk till rapporten.

MER SKRÄMMANDE FAKTA UR UNDERSÖKNINGEN:

”38 procent av lärarna i denna undersökning anser att elever som har behov av särskilt stöd i undervisningen har dåliga möjligheter att få detta tillgodosett. Detta är kanske den mest alarmerande siffran i rapporten.”

”43 procent av lärarna som svarat anser att tillgången till speciallärare och specialpedagoger är mycket dålig eller dålig. Endast 29 procent, inte ens en tredjedel av lärarna, svarar att tillgången är bra eller mycket bra.”

FRAM FÖR EN MER LIKVÄRDIG SKOLA DÄR ALLA BARN GES LIKVÄRDIGA OCH RÄTTVISA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT SÄKERSTÄLLA DEN VIKTIGA GRUNDEN FÖR LÄS- och SKRIVINLÄRNING SOM KOMMER ATT PRÄGLA ALLA ÄMNEN.

Frågan som jag själv ska fundera vidare på är hur digitala verktyg på bästa sätt kan användas som ett led i denna fråga.

Kommentera och diskutera gärna!

Annonser

Taggat:, , , ,

2 thoughts on “Grunderna som är avgörande: Att lära sig läsa och skriva

  1. michaelasti1 8 oktober, 2013 kl. 10:42 Reply

    Mycket bra skrivet Sylvia, med fokus på det som verkligen är viktigt för att våra barn ska lyckas; en likvärdig skola. Men likvärdigheten bör inte bara vara i en kommunal eller nationell riktning, utan i ett större perspektiv: internationellt. Den svenska utbildningen måste riktas mot omvärlden så att våra elever erövrar likvärdiga kunskaper och färdigheter som ger dem möjlighet att möta resten av världen när den tid kommer!

    • sylviasvenungsson 8 oktober, 2013 kl. 10:58 Reply

      Tack, jag håller med dig, vi måste öppna våra dörrar och vidga våra vyer. För att komma dit måste vi först rikta våra blickar på klassrummen i Sverige, och göra det idag. Det är idag vi måste ge eleverna en likvärdig skola, idag vi måste ge dem en skola som motiverar och engagerar eleverna genom att erbjuda dem kunskaper och färdigheter förankrade i deras verklighet idag….

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

IT-magister

Mina tankar om digital skolutveckling

Vurderingspraksis

Vurdering for læring i praksis

Kommentarer till Digitalt Lärande

Sylvia Svenungsson - IKT-pedagog - En blogg om hur IKT öppnar nya vägar för lärande

Sfipaddan

Digitala arbetssätt med iPads på SFI

Oskar Rundgren Träningsblogg

Ord och bilder från skog och asfalt

Mellangårdens Fritids -Mörtviksskolan

En skolblogg från moobis.se

Johan Kants blogg

En blogg som nästa bara tar upp det som inte fungerar i skolan, eller det som jag är kritisk till. Sällan eller aldrig tar jag upp alla fantastiska lärare och underbara elever. OBS: Detta är en blogg, alltså en digitaliserad dagbok - INGEN VETENSKAPLIG AVHANDLING!

Mitt Flippade Klassrum

"Education is not a preparation for life - education is life itself"

Peter Hjelm

Utvecklingsledare på Kompetenscentrum för flerspråkighet, Umeå kommun

I'm All For It!

Marie Linder om pedagogik, IT, skola och utbildning

JL Skolutveckling (test)

En skola för den digitala generationen!

Skolutveckling i Huddinge

Sylvia Svenungsson - IKT-pedagog - En blogg om hur IKT öppnar nya vägar för lärande

Digitalt lärande

i Huddinge kommun

Erica Lövgren

Om undervisning och utbildning

Uggleblogg

Sylvia Svenungsson - IKT-pedagog - En blogg om hur IKT öppnar nya vägar för lärande

Sandra Wissting

Sylvia Svenungsson - IKT-pedagog - En blogg om hur IKT öppnar nya vägar för lärande

Hannes IKT-verkstad

Sylvia Svenungsson - IKT-pedagog - En blogg om hur IKT öppnar nya vägar för lärande

%d bloggare gillar detta: