16 anledningar för att använda iPad i undervisningen:

  1. Den är liten, lätt och smidig
  2. Det finns en uppsjö av lättanvända och passande appar
  3. Enkelt att kombinera surfmöjligheter och multimedial kommunikation (Se Multimedia).
  4. Eleverna kan öva på svåra moment och möta innehållet i olika kontexter
  5. Enklare att individanpassa undervisningen tack vare valmöjligheterna vad gäller svårighetsgrad, arbetssätt och inriktning
  6. Eleverna kan arbeta i sin egen takt
  7. Eleverna väljer i stor utsträckning att samarbeta kring uppgifterna och spontant dela med sig av sina kunskaper till varandra
  8. Eleverna blir mer delaktiga i undervisningen
  9. Eleverna kan ta egna initiativ för att lösa upgifterna samt själva bestämma hur resultatet ska presenteras, t ex spela in en film.
  10. Återkopplingen blir mer direkt än tidigare
  11. Kommunikationen mellan klassrummet och världen utanför underlättas
  12. Eleverna blir mer motiverade, engagerade och fokuserade i undervisningen
  13. Ovanstående möjliggörs genom att eleverna får påverka och styra arbetssätt och innehåll mer
  14. Elever som är hemma för att de är sjuka kan delta via exempelvis Facetime.
  15. Elever i särskolan kan använda iPaden som minnesstöd och kommunikationsmedel och får helt nya uttrycksmöjligheter
  16. Kommunikationen mellan skolan och hemmet underlättas för alla elever och föräldrar

ALL forskning pekar överlag i en positiv riktning och visar att eleverna blir mer engagerade och att de pedagogiska variationsmöjligheterna ökar.

Ovanstående 16 punkter baseras på Stockholms stads iPad-satsning. Läs även om ett forskningsprojekt som pågår i sexton förskolor i Botkyrka kommun om surfplattor och om hur de påverkar lärandet och det sociala samspelet.

Annonser

4 reaktioner till “16 anledningar för att använda iPad i undervisningen:”

  1. Den som skrev ihop detta borde få provision från Apple, hahahaha.
    Skribenten har, tycker jag, gjort en perfekt presentation av möjligheterna.
    Bra jobbat!

    1. Haha, jo, sant, jag borde nog få provision. Och i så fall även Skolverket eftersom inlägget bygger på deras undersökning! Kanske borde de använda mer ”allmänna ordalag” som lärplatta, eller surfplatta, eller vad tycker du ?

      1. Oj, nej, då, jag är en helfrälst iPad-användare sedan 2011 – som är avslöjat i min blogg. iPad är liksom den iMac så intuitiv att använda att det är ett nöje att ”leva” med dem.
        😀 Men det är klart, åtskilliga surfplatte-användare tycker nog att – liksom jag – att begreppet surfplatta är mera korrekt. Egentligen 🙂

  2. Haha, jo, sant, jag borde nog få provision. Och i så fall även Skolverket eftersom inlägget bygger på deras undersökning! Kanske borde de använda mer ”allmänna ordalag” som lärplatta, eller surfplatta, eller vad tycker du :-)?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s