”Att pennan uppfanns före surfplattan innebär väl inte att man måste lära sig hantera pennan först?”

Ovanstående citat kommer från Joachim Thornströms blogg. Läs gärna inlägget på Thornströms blogg som handlar om ”ögonglitter” och om lusten och motivationen som kommer från att skriva sig till läsning med hjälp av digitala verktyg.

En annan förespråkare av ”ASL” -Att skriva sig till läsning, är Arne Trageton, pedagog och lärarutbildare.  Trageton genomförde ett treårigt forskningsprojekt som visade att de som fått använda datorn som verktyg för att lära sig läsa och skriva, skrev både bättre och längre texter och lärde sig att läsa fortare. När det gäller finmotoriken tränas barnen genom att de får rita teckningar till sina texter.

Har du funderat över vad det egentligen är som händer när man sätter två elever som inte kan skriva eller läsa framför en dator eller surfplatta? Faktum är att de faktiskt ”kan skriva” med hjälp av tangentbordet omedelbart…istället för att kämpa med en blyertspenna för att skriva bokstäverna på papper. Dessutom kan de höra ljuden samtidigt som de trycker ned bokstäverna.  Inte nog med det, de kan samarbeta med en annan elev och samtidigt träna på många andra saker, så som kommunikation och  kreativitet. Är det inte fantastiskt?

Just dessa fantastiska saker sker om man låter två elever samarbeta framför en dator, som i Kungsbacka. Se gärna en film om att lära sig att läsa med datorn som verktyg i Kungsbacka kommun. Inspirerande!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s